LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 5 maj 2017

Vårkänslor

Körsbärsbenvedens blad skyddar knopparna från den brännande solens strålar. Våren har hunnit en bit på väg. 
Vårljungens rosa blommor har slagit ut. Jag håller på att vårstäda på landet, tar bort vissnade blommor och krattar. Men ibland måste kameran få vara med.
Även hemma i trädgården börjar det blomma. Stinkjulrosens blommor är fullt utslagna. De har en svagt mörkt röd kant. 
I min trädgård håller vildtulpanen på att slå ut. Går man tvärs över gatan till grannen kan man se, att deras är fullt utslagna. Min tomt ligger mer i skuggan än grannens.
Rabarberbladen har hunnit långt. Snart kan man njuta av vårens första rabarberkompott. 
Det är i början på säsongen som rabarberna är mjälla och goda. Man kan nästan se från morgon till kväll hur allt växer, slår ut, grönskar.

Temperaturen växlar ordentligt nu, från minus 2 grader i morse till plus 18 grader på eftermiddagen. Jag tar det säkra före det osäkra och väntar med att göra i ordning några blomkrukor.

Länk:
Macro Monday 2 
Floral Friday Fotos fff284

5 kommentarer:

Bas. sa...

heeerlijk zoveel moois bij elkaar

Karin M. sa...

Tolle Frühlingsboten...
Liebe Grüße, Karin

HWIT BLOGG sa...

Helt ljuvliga bilder...
Kram från Titti

Hannele på Hisingen sa...

nu är jag glad! :)

Bas. sa...

O wat een heerlijke tuin.ik houd hiervan