LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 19 mars 2017

Tyresta nationalpark

Tyresta nationalpark inrättades 1993 som nummer 23 i Sverige. Den ligger inom Haninge och Tyresö kommun i närheten av Stockholm.
Via vandringsleder i nationalparken och det omgivande reservatet kan man uppleva skogen och sjöarna.
Det var första gången som jag besökta denna nationalpark. Kanske är det årstiden som gjorde att det var ganska blött. Där det var omöjligt att passera utan att bli blöt hade man byggt en spång.
Nationalparken omfattar 1964 hektar. Övervägande del består av skog i ett omväxlande sprickdalslandskap. Tallen är det dominerande trädslaget på hällmarkerna och granen i de bördigare dalsänkorna.
På ett ställe växte lummer - även det första gången jag sett växa fritt i naturen. Jag tror att det här är mattlummer.
Vid Årsjön har man gjort ett fint vindskydd, där man även kan sitta utanför och grilla.
Jag vandrade tillsammans med min dotters familj. De hade bestämt att ha picknick. En vit bordsduk på berget lyxade till måltiden.
Toaletten var mycket vackert byggd med fjällpanel på väggarna. Smälte fint in bland berg och trädstammar.
Vid ett vattensystem hade bävern varit framme. Det är förvånansvärt stora träd den ger sig på. Vi såg tyvärr inte till några bävrar.

Länk:
Helgbilden
Image-in-ing

12 kommentarer:

Janne sa...

God kväll det var riktigt fina foton du har tagit på den nationalpark .
Önskar dig en fortsatt trevlig söndags kväll

Helen sa...

Nationalparker är alltid spännande, det finns så mycket att upptäcka. Det där dasset var verkligen fint.

Skaparglädje sa...

Vilken vacker nationalpark. Kan tänka mig att det är fint där på våren.
Kram!

cat sa...

Det var ingen dålig picknick!
Dasset var helt klart det finaste utedass jag sett på länge :-)

Bas. sa...

Wat een geweldig mooi park het ziet er heel gaaf uit.

Hannele på Hisingen sa...

trolskt

Eva Trillian sa...

Tänk så fint att vi har dessa Nationalparker att ha riktigt go-picknick i :)

Barbro sa...

Härliga bilder du tagit!
Skönt natur, att inte behöva stövlar är ju alltid ett plus.
Visst är de gröna slingerväxterna, mattlummer.
Efter en sådan måltid är det nog bra att dasset är nära.
Föredrar nog bäverns föda, den kanske är lite nyttigare om än inte lika god.

Paula i pörtet sa...

Minsann om jag inte blir nostalgisk nu, är fotona gamla eller har ni besökt reservatet nu? Det ser visserligen blött ut, men inte en gnutta snö?
Jo, när jag flyttade till Sverige 1978 så bodde jag först inneboende hos mina systrar i Nynäshamn och pendlade till Stockholm till jobbet. Sen fick jag lägenhet i Brandbergen, och där bodde jag och dottern några år. Då åkte vi ibland till Tyresta, både för att plocka svamp och bara för att komma ut i en riktig skog. Visserligen fanns det mycket natur i Haninge på den tiden, men det var så välorganiserat där i Tyresta.
Bävrar, det har vi här mitt i byn, man har klätt in en hel del träd med nät för att undvika bäverns framfart.

Åke sa...

Vilken underbart ställe! Fint beskrivet genom dina bilder och text :)

Paula i pörtet sa...

Hej, måste berätta om min första tågresa till syrran i Nynäs. Jag åkte ju tunnelbana för första gången när jag kom till Stockholm för vi hade ingen t-bana i Finland då. Och jag var van vid att stationerna kom ganska tätt. Så när jag äntrade pendeltåget så hade jag lärt mig att jag skulle kliva av på stationen efter Ösmo, det hade syrran präntat i mig. Nåväl, när dörrarna stängts i Ösmo var det jag som klev upp, plingade o ställde mig vid dörrarna....Jag lovar att jag fick många blickar på mig...o där stod jag, och stod och stod...säkert tio minuter. Som jag skämdes! Så orolig var jag för att inte hinna kliva av, nog har man många lustiga minnen....
Trevlig helg, fast vi kanske ses, måste väl in o titta till din blomster-rubrik!

leial sa...

Hej. Älskar att vandra i naturen. Jättefina foton bjuder du på och så blev jag godissugen :)