LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 16 mars 2017

Slaskmars

 Mars har hittills varit en slaskig månad. Snön har knappt hunnit lägga sig på marken förrän det blivit varmgrader, så att den smält. Min vita bil blev smutsbrun. Tid att åka till biltvätten med andra ord. Där ställde jag mig i kön. Satt i bilen och väntade säkert en halvtimme innan det blev min tur.

Runt de andra bilarna sprang farbröder, som i en yster dans, med en sprayflaska och sprutade på bilen. Ja, det var snarare unga män - alla verkade yngre än jag. Jag var dessutom enda damen
Det var tydligen avfettning i flaskorna. I det tvättprogram jag köpte ingick avfettning. Vad jag har förstått ska det vara bättre att biltvättarna fångar upp alla kemikalier, så att de inte når dag- eller grundvattnet.
Avfettningsmedlet började spruta över bilen så fort man åkte in i biltvätten. Man ska köra in väldigt långsamt, trampa lätt på gaspedalen, så att vätskan sprids tunt runt hela bilen.
Därefter plaskar det på med vatten. Det sprutar tvättmedel och ännu mera vatten. Stora blå borstar far runt bilen och skrubbar den ren.
Jag bara sitter där och tittar med motorn avslagen. Funderar vad jag kan hitta på med kameran - vattendroppar glider nedför vindrutan - när bilen äntligen är rentvättad känner man sig mycket nöjd.
Hemma blommar vintergäcken. Jag plockade några stycken och satte i en vas.

Veckans ämne är 'mars' och övriga som deltar är:
Karin på Åland
Englundskan
Karin i Stockholm
Anna

Anki
Helena
Matfreaket
Livsrummet
Olgakatt
Tove
Pensionären på ön
Ulla-Minnatur (jag)
Wienerbrödslandet

Jordgubbar och bubbel
Musikanta
Vonnevardag 

7 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Hoppas din bil får hålla sig ren länge nu. Häftiga bilder du fick inne i biltvätten.
Här är det underbart väder idag...riktig vårluft.
Kram!

cat sa...

Jag har funderat så många gånger om jag ska fota inne i biltvätten men det har aldrig blivit av. Nu blev jag inspirerad till att försöka, fast det lär ju få bli med mobilkameran.
Det var inte så länge sedan jag var i biltvätten, så det dröjer tills jag kanske gör ett fotoförsök.

Bas. sa...

er valt water genoeg hopelijk ook weer niet te veel het moet wel kunnen groeien.

Äventyret framtiden sa...

Så väl allt detta känns igen.
Riktigt mycket mars.
Snömodd på stänkskydden, smutsiga bilar,
för vår del också fågelträck på bilen, vi står
nära fågelbordet. Ibland är den prickig så man
inte kan annat än skratta, för gråta hjälper inte.
Mars är härlig, smutsig och ljusåterhämtande.
Ha en fin helg!

Bevare mig väl sa...

WOW så fantasifulla bilder du visar i MARS!
Trevlig helg!

Hannele på Hisingen sa...

det är väl nästan förbjudet tvätta bil hemma

Paula i pörtet sa...

Hej, en biltvätt måste vara ett bra ställe att sitta och filosofera på, det finns liksom inte så mycket annat att göra, förutom att sitta o flippra med mobilen förstås..
I mina trakter har vi varit förskonade från slask, jag föredrar alla gånger riktig vinter, men nu när det blivit lite varmare är det rent livsfarligt att vistas ute på vägarna utan broddar på kängorna och stavar i händerna.
Ha en fortsatt trevlig marshelg