LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 12 mars 2017

Kvinnokraft

Traditionen med den moderna semlan, med mandelmassa, vetebulle, vispgrädde och lock, är inte mer än hundra år gammal. Ändå är den väl etablerad i Sverige. Årets bästa semla kunde man köpa i Nynäshamn.
Eller kanske näst bästa. Den bästa finns enligt min mening på Chokladhuset i Nynäshamn. Det är en semmelpralin där husets egna mandelmassa smaksatts med kardemumma med ett täcke av vaniljtryffel toppad med gräddsmörtryffel. Den är fantastiskt god!

Jag fick en chokladprovning i födelsedagspresent av min dotter med familj. Louise Öbrink från chokladhuset kom hem och ordnade en intressant guidning genom chokladens historia. Jag fick lära mig att choklad är mycket nyttigt, exempelvis motverkar karies. Antioxidanter motverkar hjärt- och kärlsjukdomar. Andra ämnen är bra mot depression. Vissa kan påverka ämnes-omsättningen o.s.v. 
Louise startade sin firma 1996 och har sedan 2006 fått leverera praliner till Nobel NightCap. Hon berättade att en egenhet hos chokladträdet är att blommor och frukter växer direkt på stammen. Det var indianerna som först började använda kakaoböner (de ljust bruna bönerna längst upp på bilden ovan) i rituellt syfte - de gjorde en dryck av den. I mitten av 1500-talet kom den till Europa och utvecklades från dryck till att användas i olika bakverk, medicin, hudkrämer, tvålar mm. 
Vi provade olika chokladsorter och fyra olika praliner, limetryffel, baileytryffel, lakritstryffel och 2014 års Nobelpralin. Vilken kvinnokraft att starta ett företag och få det att överleva och blomstra.

Om ni vill titta in i hennes butik klicka på länken: tareq taylor's besök på chokladhus

6 kommentarer:

Bevare mig väl sa...

Underbart om kvinnokraften "i chokladföretag"
Smakliga bilder :-)

Bas. sa...

geweldig mooi hier hou ik van.

Hannele på Hisingen sa...

mums - med måtta ❤️

Anni sa...

Okej, då ska jag åka till Nynäshamn i semmeltider nästa år.
Vilken trevlig present du fått!

Åke sa...

Vilken present!!! Så intressant med chokladprovning och lite om sånt man inte viste :)

cat sa...

Vilket smaskigt inlägg!