LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 5 mars 2017

Allätare, vegetarian eller vegan?

Veckans ämne, "allätare, vegetarian eller vegan" är ett stort ämne, som man kan diskutera i all evighet - åtminstone så länge man har något att äta och dricka.

Själv betraktar jag mig som allätare men på senare tid har jag begränsat denna terminologi i min tankemeny. Jag äter inte alls allt. Röster har höjts för att vi borde inkludera insekter i vår kost. Man säger att det är en del av lösningen på framtidens livsmedelsförsörjning.

I Europa har vi ännu så länge lagar, som gör det olagligt att sälja insekter i livsmedelsbutiker eller på restaurang. Dessa lagar håller dock på att utredas. 
Är aversionen mot insekter något man fostrats i? Själv tycker jag, att bara tanken på att äta insekter är obehaglig men det är kanske den inställningen, som man ska ändra på.

Jag vet att man ofrivilligt redan idag får i sig en hel del insekter. De följer med i matvaror som sylt, frukt- och grönsakssoppor. Men det är inget jag vill bli uppmärksammad på genom klarskrift på innehållsförteckningen. Det man inte vet mår man inte illa av.

Övriga som bloggar på veckotemat:
Karin på Åland
Englundskan
Karin i Stockholm
Anna

Anki
Helena
Matfreaket
Livsrummet
Olgakatt
Tove
Pensionären på ön
Ulla-Minnatur (jag)
Wienerbrödslandet

Jordgubbar och bubbel
Musikanta
Vonnevardag 

Länk:
Helgbilden
Camera Critters 464
Floral Friday Fotos fff 275
Image-in-ing 

9 kommentarer:

Bevare mig väl sa...

Nöden har ingen lag sägs det ju - så vem vet vad vi kommer att äta i framtiden. Dina bilder på de små krypen är vackra.

Paula i pörtet sa...

Hej! Visst äcklar tanken på insekter ens aptit, men, jag har sett tvprogram där jag lärt mig betydligt mer om denna matindustri. Man odlar t.ex larver, ser vidriga ut, ja, men är mycket proteinrika, o sen mal man dem till ett pulver. Då har jag inte längre problem med att äta t.ex biffar gjorda på larvpulver, hihi, så funkar jag. Har också sett friterade gräshoppor och andra små sötnosar som säljs på marknader i Asien, tror de smakar delikat. Inte värre än att äta kräftor som lever i dybottnen på sjöarna, men så är jag inte så farligt kräsmagad heller Något måste vi hitta på för att föda vår ökande befolkning på jorden, ris är snart uteslutet då det kräver ofantliga mängder vatten och mycket annat är också svårt att odla på de håll i världen där torka råder. Ha en angenäm marsvecka!

cat sa...

Om det är insekter, som är det som bjuds som animaliska proteiner i framtiden, då väljer jag att bli vegan. Inte för att jag i nuläget äter annat kött än fisk och fågel och då i ganska liten utsträckning. Men jag får väl räknas till blandätare och inte allätare :-)
Väldigt läskig närbild på vårtbitaren, eller vad det nu är.

Musikanta sa...

Det är naturligtvis bara en vanesak vad man väljer att äta. Hade vi vant oss från det att vi var små att äta gräshoppor och kackerlackor så hade vi väl gjort det idag också. Som många av kineserna t.ex. De äter ju hund och katt som är helt otänkbart för oss. Varför, kan man fråga sig när vi äter kalvar, kycklingar och grisar. Kött som kött. Jag blev bjuden på silkesmaskar när jag var i Kina men avstod naturligtvis. Det kanske inte hade smakat så dumt om man hade försökt äta det.
Ingrid

bakelit sa...

Läs gärna mer om att äta insekter på www.bugburger.se ;-)

Vonne sa...

Är man i Thailand ser man hur många konstiga insekter som helst som serveras nästan som "godis" på marknader. Men för mig tar det emot. Som Tove skrivit ovan, nöden har ingen lag, så kniper det riktigt tror jag nog vi alla sätter i oss även insekter även om jag hoppas att vi aldrig kommer till en sån nöd.

OBS. Du har inte mig med i din förteckning över rubrikbloggare så jag skulle uppskatta om du länkar även till mig. vonnevardag.se

Hannele på Hisingen sa...

jag är nog allätare, smakat på myror, sniglar, kräftor...

Anki sa...

Känns inte så lockande med insekter på menyn, men finns det inget annat så ... vem vet...

Äventyret framtiden sa...

Ja, säg det! Mitt i allt så sitter man här och äter marinerade insekter, fastän tanken känns märklig. Man vet ju aldrig och man ska ju aldrig säga aldrig, fastän jag gärna gör det nu :).
Jag ser att du har Vonnevardag med i temagruppen, henne har jag missat helt, visste inte att den bloggen var med. Nu vet jag! Tack för det! :)