LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 18 oktober 2015

Trädgårdsfärger - vit


Jag har inte tänkt på, att jag har så mycket vita blommor i trädgården. Snödropparna tittar upp ur snön redan i mars och i april blommar pärlhyacinten.
I maj beundrar jag grannens häck, häggmispel. Den är så vacker precis när bladen slår ut i röda nyanser för att så småningom bli gröna. I maj blommar även fruktträden, de flesta med en vit blomsterprakt.
Cotoneasterns vita blommor kan ibland översålla hela busken i juni.
Så i juli slår en hel radda ut - här är björnbärsbusken ...
... Clematis Summer Snow ...
... Astilbe ...
I augusti och september har jag inte fotat en enda vit blomma, tror jag. Först i oktober har jag först förevigat blodpilört.
Höstsilveraxet hann slå ut även i år innan frosten kom. Det är lika spännande varje år.
Höstanemonen har fått sig en omgång frost. Jag hann precis ta en bild innan den ett par dagar senare hade vissnat och blvit brun.

Länk: Bloggare trädgårdsfärger

6 kommentarer:

Bas. sa...

wat een uirbundig mooie bloemenpracht en dat in oktober.

Unknown sa...

Av de här vita skönheterna är nog snödroppen min favorit.

lavendia sa...

Vita blommor är alltid vackert. Det slår inte blått, men nästan. / Britt

Carita och Bertel sa...

Jag gillar vita blommor, dom blir så vackra i kvällsljus och skymning.
Ha det fint. Carita

Maribel sa...

Så vackra vita växter. Summer snow är en favorit, blommar så rikligt och länge.
Ha det fint!

Meta sa...

Du har många vita blommor som jag också gillar, det är så vilsamt med vitt bland alla andra tycker jag
Ha nu en bra vecka
Kram Meta