LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 19 augusti 2015

Uppfylld påse

Igår besökte jag en handelsträdgård, som har som specialitet att sälja egendrivna plantor. Den ligger också nära där jag bor. Ösmo är fortfarande omgiven av åkrar och hagar med hästar. Vägen dit var smal - tur jag inte mötte någon - då hade en av oss fått backa ...
Kanske var det därför hästen skrattade åt mig, när jag åkte förbi. 
Jag fick med mig en påse uppfylld med isop. Nu ska plantorna bara ned i jorden och sedan hoppas jag att fjärilarna uppskattar dem.
Isop (Hyssopus officinalis) är en flerårig växt. Min har rosa blommor men den finns även i blå och vita nyanser. Växten blir upp till en halv meter hög med styv stjälk.

Länk:
Onsdagstema 19 aug - uppfylld
Nature Footstep - DAM

4 kommentarer:

lavendia sa...

Härligt med plantskola så nära. Isop är en undervärderad växt. Har inte lavendelns doft, men annars kan den vara jättevacker som inramningshäck. Jag har bara den vanliga blå. / Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken söt liten växt och drar den till sig fjärilar är den ännu bättre. Och sådana där vägar har vi nästan bara här innan vi kommer fram till civilisationen, jag tycker det är mysigt! Lite gammaldags så där!
Agneta kram

Scaniatjejen sa...

Ljuvligt att få fylla en påse med fina växter! Jag har blå isop hos mig, verkligen en tacksam blomma.

Bas. sa...

dit is genieten als je daar kunt vertoeven.