LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 28 augusti 2015

Mopedum - nostalgimuseum


Jag har berättat tidigare, att vi har ett museum för mopeder - Mopedum - i Nynäshamn. Där finns även massor av annat från åren 1952-1979 att titta på.

Jag känner igen några plastbilar, som står i en monter. I en annan uppbyggd miljö ser jag ett välbekant mönster på en förvarings-kartong. Alla miljöer som visas är bekant för mig, eftersom jag tillhör den generation, som växte upp då.

Jag åker hem till mitt egna lilla museum. Där finns två bilar i plast liknande dem på Mopedum. De har tillhört min lillebror.

Ur en garderob plockar jag fram förvaringskartongen med det bekanta mönstret för fotografering. Min är mycket större än den på museet.

Det här är ett museum man måste besöka flera gånger. Det finns så mycket att upptäcka.

Länk: fredagstema - människoskapat

Inga kommentarer: