LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 13 februari 2014

Valentins dag och rött

Jag har plockat fram mina virkade hjärtan tillsammans med några stiliserade, virkade rosor och andra blommor lagom till "alla hjärtans dag".
Den populäraste blomman att ge bort denna dag är rosen. På alla hjärtans dag säljs över fyra miljoner i Sverige, framför allt mörkröda.

Eftersom efterfrågan på rosor i världen är större än tillgången denna dag, säljs även många mörkröda tulpaner och nejlikor (källa Wikipedia).

Länk:
Floral Friday Fotus 117 
Blooming Friday

12 kommentarer:

Tinie sa...

Splendour bilder av blommor och vissa har vackra hjärtan och blommor virka.

Groetjes Tinie

Lotta sa...

Röda tulpaner blir verkligen min favorit idag!
Kram.

lavendia sa...

Vackert med det röda även om det inte är min favoritfärg.

Meta sa...

Vilken vacker rosknopp, de längtar jag till nu, här är så grått ingen sol bara regn och snöglopp.
Ha en fin alla hjärtans dag
kram Meta

Gunilla sa...

Vilka fina bilder.
Rosenknoppen blir min favorit.

trevlig Helg

Leena sa...

Fina bilder på blommorna! Det är verkligen härligt med denna röda färg. Gillar även dina virkade rosor, så söta! Ha en skön helg!

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Kul fakta och fina röda blommor, både ros och tulpaner. Blir riktigt sugen på att plocka fram virknålen när jag ser första bilden.

Ha en fortsatt fin fredag! Kram, Carina

Unknown sa...

Fina blommor! Jag köpte nejlikor åt mig själv i början på veckan för min man kommer aldrig ihåg att köpa blommor. Ha en fin helg!

Villrose sa...

Mørkerødt er min favorittfarge!

Ingmarie We sa...

Så fina foton! Ha det skönt i helgen.

Veronica sa...

Personligen tycker jag lite synd att alla hjärtans dag är så fokuserad på att man ska köpa rosor... vi kan väl göra det alla andra dagar förutom på denna dag?
4 miljoner rosor?? Galet mycket!
Och kul info :)

Jag var inte med i statistiken dock ;)

Kram och ha en fortsatt skön helg!

UlricaA sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.