LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 12 maj 2013

Libbsticka - kryddig vårrapport



Våren slog till ordentligt denna vecka. Det tog bara ett par dagar innan buskar och träd omgavs av ett grönt skimmer - äntligen. Libbstickan vecklade ut sina blad. Den är ännu bara en decimeter hög men kommer att bli upp till 250 cm. Man kan plocka bladen hela säsongen och krydda buljong, soppa eller som jag gjort ett brytbröd.

Jag har sparat en del recept som inte är helt lätt att hitta på internet. Brytbröd kryddad med libbsticka är ett sådant. Libbstickan är ganska stark och lite bitter så man får använda den med måtta. Jag lade till ett rivet äpple i receptet för att balansera kryddningen.

Och som många känner till vid det här laget så är jag urusel på att baka och vill inte visa det färdiga resultatet. Min verklighet stämmer inte alls med min vision eller med den vackra bilden på receptet - men det blev ett gott bröd. Var det någon som sade envis, tjurig, ger sig aldrig ... eller hörde jag positiv, uthållig, erfaren ... det finns ofta två sidor av saken.

1 kommentar:

Nett sa...

Så intressant det såg ut att vara, har aldrig smakat något sådant.